Šesť rád ako stimulovať neuróny

SUBNET_Final_2.jpg

Neurón je nervová bunka, základná funkčná a histologická jednotka nervového tkaniva. Neuróny sú schopné prijímať, viesť, spracovávať a odpovedať na špeciálne signály. Komunikujú spolu pomocou špecializovaných štruktúr tzv. synáps a vznikajú počas celého života.Dokonca je možné ovplyvniť rýchlosť pribúdania nových neurónov.


Niekoľko rád ako stimulovať neuróny

1.Precvičujte si mozog
Tvrdenie, ktoré ľudia radi a často používajú, že už sú dosť starí na to, aby sa niečo nové naučili je mylné, pretože vďaka pružnosti mozgu sme schopní učiť sa počas celého nášho života. Toto tvrdenie často používajú, lebo je to skôr pre nich pohodlné a jednoduchšie namiesto toho, aby si trošku potrápili mozgové bunky. Ak sa budete celý život učiť spomalíte si tým zoslabovanie činnosti mozgu a oddialite vznik neurodegeneratívnych chorôb.

Využívajte každé príležitosti, aby ste zamestnali svoju pamäť a získavali nové zručnosti, pretože tie ktoré nevyužívate sa postupne stratia.Riešte krížovky,hlavolamy, čítajte knihy,skúste si zapamätať oblečenie vašich kolegov, naučte sa nový cudzí jazyk atď. Je to ako keď dbáte o svoje telo, cvičením získavate nádhernú postavu a naopak ak prestanete cvičiť všetká predchádzajúca námaha sa vytratí a vaše telo začne ochabovať. A presne tak to funguje aj s mozgom. 


2. Dobre sa vyspite
Každý z vás určite pozná ako sa cíti na druhý deň po prebdenej noci resp.,ak ste spali iba pár hodín. Cítite sa slabí, unavení ,váš potenciál výrazne klesá. A práve preto je spánok jednou z najdôležitejších činností pre organizmus a najmä pre váš mozog. Počas spánku sa regenerujú jednotlivé systémy organizmu a je dôležitý hlavne pre nervový systém a pre našu duševnú činnosť.

Deti do 18. mesiacov by mali spať priemerne 14 hod., dospelý človek 7,5 hod., starší človek nad 75 rokov zvyčajne 6-8 hodín. Ľudia, ktorí dostatočne nespia, trpia poruchami nálady, klesá ich sústredenosť, zhoršuje sa ich reakčný čas.( 31% ľudí, ktorí majú nedostatočný spánok mávajú úrazy na pracovisku, oproti 19% dobrých spáčov) A samozrejme nedostatok spánku potom ovplyvňuje aj ich výkonnosť na pracovisku. A keďže väčšina z vás chce podať v práci ten najlepší výkon, tak nezabúdajte a doprajte si kvalitný spánok, oddychujte.

3.Veďte aktívny spoločenský život
Prostredie v ktorom žijete a kde trávite svoj čas má pre udržiavanie mozgových funkcií podstatný význam. Trávenie voľného času v kruhu rodiny a v spoločnosti vám môže priniesť veľa príležitosti učiť sa novým veciam, konverzovať, vnímať lepšie veci okolo seba, budovať nové priateľstvá. A takýto uspokojivý rodinný, citový, spoločenský život prispieva k vašej pohode, ktorá je dôležitá pre správne fungovanie mozgu.

4.Urobte si radosť, odmeňte sa
Motivácia je hnacou silou v učení a v dosahovaní duševného uspokojenia. Každá nová skúsenosť vytvára v mozgu dočasnú informáciu a záleží len na vás, či sa v ňom uchytí a zakorení. Odmeňujte sa, za každý váš osobný úspech, či už ste sa naučili nový jazyk, alebo ste sa začali venovať aktívne športu, úspešne ste zdolali skúšku atď.

5.Naučte sa ovládať svoje emócie
Emócie ako sú strach a úzkosť oslabujú váš úsudok a schopnosť rozmýšľať. Taktiež stres a depresia majú negatívny vplyv na učenie sa a pamäť, narúšajú aktivitu neurónov a pružnosť mozgu. Preto sa pokúste eliminovať a ovládať svoje emócie a výsledok bude určite prekvapujúci.

6. Hýbte sa a uprednostňujte zdravú stravu
Vhodná a pestrá strava dokáže zlepšiť výkonnosť vášho mozgu a prispieť k spomaleniu úbytku kognitívnych schopností. Mozog má totiž svoje požiadavky na výživu, ktoré treba uspokojiť, aby sa zachovala jeho štruktúra a zabezpečilo sa mu optimálne fungovanie. Medzi potraviny, ktoré sú veľmi prospešné pre mozog patria: čučoriedky, avokádo, jablká, figy, banány, ryby, oriešky a semená, sója, špargľa, ovos. Vyhýbajte sa nasýteným tukom ako sú maslo, smotana, syry,bielemu cukru, soli a nadmernému pitiu alkoholu.

Pravidelná fyzická aktivita v každom veku má blahodarný účinok nielen na vaše telo, aj na činnosť mozgu. Fyzická aktivita podporuje obnovovanie mozgových neurónov a ich spojení, ktoré sú dôležité pre dobré fungovanie pamäti. Taktiež sa vylučujú endorfíny, ktoré vyvolávajú pocity šťastia, radosti, dokážu zahnať stres a dočasne úzkosť. Venujte sa akémukoľvek športu, či už je to cyklistika, beh, tanec, plávanie, turistika, alebo aj pravidelné prechádzky v prírode.

Autor: Nataša Hirjaková